:: nak ikut tak nak, nak ikut tak nak...? ikut suka korang lah! hehee~^_^ ::

Oct 9, 2011

betulkan diri sendiri dulu, baru betulkan yang lain kalau kau mampu!!!!

www.tips-fb.com

salam readers digest!~

it's been a long time since my last entry didn't i..??
^_^

sorry, being quite busy last week. well, i might say really busy.

@_@

so, here is my quick entry update.

after a while i've been reading and searching a few articles for my FYP,

i've found a few hadiths which i think i wanna share here.
"Tidaklah seharusnya orang menyuruh yang ma’ruf dan mencegah yang mungkar kecuali memiliki tiga sifat, yakni lemah-lembut dalam menyuruh dan dalam melarang (mencegah), mengerti apa yang harus dilarang dan adil terhadap apa yang harus dilarang."
(HR. Ad-Dailami)
sebenarnya nak kongsi supaya sama-sama dapat ubah apa yang kurang dalam diri ni, dan hadith di atas, pengajarannya, janganlah kita sesekali cuba menegur andai tidak cukup diri kita dengan tiga sifat ini, peringatan untuk diri sendiri juga.

tau kenapa..?? iyelah dunia sekarang, semua orang berlagak pandai je lah nak cakap sal itu ini tegur yang itu yang ini, yang paling baru jugak lah yang isu HUDUD tu. padaku, bukanlah salah artis tu sangat bila mereka komen tentang HUDUD tu, sebab mereka hanya menjawab pertanyaan wartawan. padaku, wartawan tu tak perlulah bertanya isu HUDUD itu pun. banyak lagi kot soalan lain yang boleh ditanya pada artis negara kita ni kan.. habis idea ker wartawan sekarang??? pada artis pulak, yang salahnya, ada yang macam berlebih pulak pendapatnya, tapi tu lah, mereka kan artis, mestilah jawapan best punyer kena kasik kan.. kalau tak malulah kan..?? jadi tak perlulah bertanya kalau diri sendiri pun tidak pasti jawapannya, tak perlu juga menjawab andai jawapan itu boleh menimbulkan konstroversi.. diam-diam sudah...

well, ini hanya pendapat tieha saja. pada tieha semua bersalah. bukan hanya seorang~
"Apabila Allah memberi hidayah kepada seseorang melalui upayamu, itu lebih baik bagimu daripada apa yang dijangkau matahari sejak terbit sampai terbenam".
(HR. Bukhari dan Muslim)
hadith ini sangat relevan la dengan yang di atas. alangkah bertuahnya andai diri ini antara insan bertuah yang DIA pilih untuk diberikan hidayahnya yang satu menuju akhirat, aku masih lagi begini, masih lagi ada banyak kekurangan dalam diri ini, tapi tetap aku masih lagi meneruskan doaku supaya satu hari aku akan dikurniakan hidayahnya sepenuhnya.
^_^
"Pada hari kiamat seorang dihadapkan dan dilempar ke neraka. Orang-orang bertanya, “Hai Fulan, mengapa kamu masuk neraka sedang kamu dahulu adalah orang yang menyuruh berbuat ma’ruf dan mencegah perbuatan mungkar?” Orang tersebut menjawab, “Ya benar, dahulu aku menyuruh berbuat ma’ruf, sedang aku sendiri tidak melakukannya. Aku mencegah orang lain berbuat mungkar sedang aku sendiri melakukannya.”
(HR. Muslim)
yang inilah yang sebenar, betulkan diri sendiri dulu, baru betulkan yang lain KALAU kau mampu!!!! andai diri ini tidaklah mampu memperbetulkan diri sendiri dulu, tapayah lah susah payah nak pergi betulkan orang lain~

tiada kata yang terucap, hanya sedetik kesedaran dalam diri ini yang akan aku pegang insyaAllah sedaya mampu aku mulai saat ini.

PINKPINKPINK me:
okay, mahu pergi berdiskusi untuk esaimen lain pula.
renung-renungkan, selamat beramal!
^_^


36 contengan readers:

Idzanfashila said...

like dis entry. :D
peringatan bersama.

btw, bz ngan FYP ye.
gud luck ya. :D

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

Idzanfashila!! like jugak.. ye! mmg peringatan untuk dri jugak nie ha..

p/s: ha'a.. busy sgt.. my SV nak suh siapkan sem nie wpun staun mase utk fyp kot! huhuuu.. thanx syg! :)

cik najihah said...

x berani nak komen lebih2 kang salah huhu

Direktori Internet Malaysia said...

terbaek Tieha ;)

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

cik najihah! tau takpe.. same la.. tak berani pun sangat! :)

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

beriye lah Direktori Internet Malaysia!! ahaha! thanx ye! tak berapa pun lah! ahaha! :)

mohdhazlan Dreadlock said...

Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu.Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah.Maka akan jadi sikitlah orang yg memberi peringatan” ~Imam Hasan Al-Basri~

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

mohdhazlan Dreadlock! thanx sharing! :)

sbb tu la sesuai utk siapa yang rasa mampu~ :)

~pinkylixi0uz~ said...

like! :) ramai org taw tegur sesuke hati jer od..huh

Ku Azhar said...

terbaekk!!!!!!! "D

Enol said...

mari semua ke maeps..shopping buku murah2..hek3..(komen ini tiada kaitan lgsg dgn entri.hrp mklm) ahahaha XD

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

~pinkylixi0uz~ syg! kan! masing2 igt la jugak kan.. tak salah nak menegur, biar kena cara, taka salah tak tegur tapi teruskan berdoa untuk mereka.. kan..? :)

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

ehehe! iyelah tu Ku Azhar!! btw, thanx! :)

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

erk!!!Enol! apekah! ahaha! weh! mana aci nak gi gak! untunglah mereka ada kete! huh!

p/s: pun takde kena mengena balas.

khaifaiz said...

kekadang berdiam diri itu lebih baik

Faiz Syazwan said...

nice entry..harap yg baca ni dapat perbaiki diri la..mmg kena persiapkan diri,sekarang ni nak berdakwah kena ada ilmu,kalau tak nanti kena hentam terus terdiam..biar ilmu tinggi,baru hentam yang buat kemungkaran..tapi kita yg ada ilmu walau setitik air di lautan pun,seharusnya menegur jika ada sebarang kemungkaran di depan mata..insyaAllah, sama2 lah kita bermuhasabah..:)

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

khaifaiz! ha'a.. berdiam sambil mendoakan perubahan mereka pun lagi baik... :) kan..?

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

Faiz Syazwan!!! thanx sharing ur opinion~ :) nice one u got too! betul2! sama sama muhasabah diri! :)

zulhilmi tempoyak said...

tieha. camne nk tag kaler biru kat komen tu...ajarkan..;p

ehh...mcm xkne ngena ngan topik je..;p

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

zulhilmi tempoyak!! senang jer! nak ker..? tieha kasik link! jap! nak carik! ehehe!

Cik Jannah said...

betul2. jangan main2 hukum ALLAH.

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

Cik Jannah!!! kan! :)

Saiazuan said...

tak salah nak tgur orng lain walaupn kta sndri salah :)

♥ :. Nies alhaQ .: ♥ said...

terbaik !!

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

Saiazuan betul gak! tapi biar kena cara ye dak..? :)

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

♥ :. Nies alhaQ .: ♥! thanx! improving! :)

teha said...

kalu bole , baiki dulu diri sndiri b4 nk tegur org.. hehe

budak penjara said...

betul cakap ko tu..tapi klu tegur menegur pn apa salahnya kan..

sbb kita manusia yg lemah..ade slh dan dosa..so,klu nk tunggu jiwa kita suci, mustahillah..klu cmtu smpai bila2 la kita x tegur org dan org xleh tgur kita..ape2 pn..tegur menegur..peace..

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

yepp budak penjara! tapi biar kena cara~ :)

khairul said...

sy folo 357

Peto (nurul izzati) said...

yaaaaaa ;D

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

thanx khairul!

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

Peto (nurul izzati) iyolah! :)

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

btul sgt lah teha! :) mmg perlu mcm tu! :)

nub said...

kalau cukup ilmu, dan betul benar ilmu yang ada tu.. gunakanlah untuk kebaikan. tegur2lah. dakwah..

kalau tak ada, rujuk pada yang lebih tahu. cari dulu ilmu...

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

exactlynub!!

 
♡ copyright by tiehanurfatiha ♡