:: nak ikut tak nak, nak ikut tak nak...? ikut suka korang lah! hehee~^_^ ::

Aug 7, 2011

kacau-bilau di dapurku | kuih tepung bunga~ :)

www.tips-fb.com

.salam readers digest!
.ehe.

.saya rasa terpukul di muka dan tersejuk di hati nak belajar buat ape yang patut dorongan sis INTAN yang tak lama lagi nak kawen tunang kot ni ha lam belog dia.
.biar dia tak sedor pun, sebab dalam pada duk tengok tengok dia buat segmen BERSILAT dia tu ha, tersentuh hati kite~
T_T

.rasa kagum dengan sis INTAN nie, mahu belajar dan terus belajar buat itu dan ini di dapur~
.perasaan malu buang tolak darab bahagi tambah tepi~
*da nama pun perempuan fatiha, kena la pandai!*

.iye tak kawan-kawan..?
.so, fatiha pun cuba la pulak buat kuih TEPUNG BUNGA ni ha.
.dulu pernah buat jugak waktu pertandingan memasak satu kelab masa diploma dulu.
^_^

.oke, mesti ada yang baru dengar kan nama kuih nie.?
.ehe. ala, kuih ini sepupu sepapat puteri mandi jugak la~
*kuih tradisional terengganu*
.bezanya kuih puteri mandi tu kukus, yang ini goreng~
.meh kiter tengok resipi same-same ye..???

TEPUNG BUNGA~

resipi:
750 gram tepung pulut~
(150 ml ke 200 ml) santan segar~
satu sudu kapur~
garam~
2 cawan air~
2 biji telur~
gula secukupnya~
"oh so simple!"
.kan..?
=.="
.oke.
cara-caranya:
1 a) Campurkan tepung pulut, santan segar, kapur dan garam secukup rasa.
1 b) Uli kesemua bahan-bahan tadi hingga rata, tambahkan sedikit demi sedikit air ke dalam adunan.
*tambah air secukupnya, kalau adunan terlalu keras, lebihkan air, kalau terlebih lembut sangat boleh tambahkan tepung beras*
2. Kemudian bolehlah bulat-bulatkan adunan, dan kemudian tekan di tengah seperti gambar.
3. Pecahkan telur ke dalam mangkuk, gaul dan tambahkan secubit garam juga ke dalamnya~
4. Bolehlah celupkan doh bulat-bulat tadi sikit-sikit ke dalam telur yang digaul tadi dan kemudian goreng saje sehingga garing~
5. Habis di goreng semuanya, bolehlah digauli tepung bunga tadi dengan gula sehingga rata.
.SIAP.

.senang kan semua..??

.selamat menCUBA~

*gaya macam ada yang nak cuba plak*

pinkpinkpink ME:
ada yang gembira aku di dapur~
^_^


4 contengan readers:

yaya | mohd said...

comelnye dye jdi doh bulat2 cmtu..geram je tgok :) must try ni,,,thnx sharing dear :)

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

yaya~ try la~ sedap~:) ehehe!

Cik Domo said...

asfz bawu nk cuba..smpi sini, dye da siap wat entry dah..
hahaha..

tunggu la esok,lusa,tulat asfz cuba :)

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

asfz da cuba lom..? ehehe! :)

 
♡ copyright by tiehanurfatiha ♡